søndag 15. april 2012

Knallgod og enkel(!) oppskrift på et fantastisk godt brød

"Dette brødet er garantert det beste du har smakt..."..... lyder Dagbladets ord om denne enkle brøddeigen.
Hvorfor ikke teste det ut??
Jeg kan ikke skryte på meg bakerferdigheter, så denne er det mannen som står for. Men formidle den videre til deg, det kan jeg:)

Og jeg har smakt, og spist... fantastisk godt brød, det skal jeg si meg enig i....





Oppskrift:

300 g hvtetemel
125 g speltmel
3.5 dl vann
2 ts salt
0.5 ts gjær (tørrgjær)


Rør raskt sammen mel, vann, salt og gjær i en stor bolle. Når melet er fuktig blir dette en veldig blaut deig.
La denne stå tildekket med plast eller kjøkkenhåndkle på kjøkkenbenken i 12-24 timer.
Etter alle disse timene,  ha godt med hvetemel eller rugmel på benken. Ha deigen på melet, og brett den inn fra sidene og la deigen hvile mens du skrur på ovnen. Ovnen skal varmes til 240 grader.
Brødet skal stekes i gryte eller romertopf som har lokk og som tåler høy varme. Sett gryten inn når ovnen er kald, når ovnen er varm, ta ut gryten. (obsobs, veldig varmt!). Ha i deigen, sett på lokket og sett gryten tilbake i ovnen. Stekes i 30 min. Ta av lokket og stek i 10-15 min til. Brødet skal ha en gyllen, brun skorpe.

Denne deigen egner seg også ypperlig til pizza- og focaciadeig! Bare ha den utover et stekebrett med bakepapir. Til focaciadeigen har du bare litt olje over, - og gjerne litt oliven, hvitløk, oppblødte soltørkede tomater og litt rosemarin.





Nå har jeg altså kost meg med ferskt brød med brunost på. Det er godt, det! 


Dette er en knallenkel og god oppskrift! Deilig å slippe å kna en brøddeig, da:))
Søndag, det regner... what to do??
Vel, vi finner vel på noe. Imens, kos deg idag du, og nyt fridagen!


Klem Janne:)

10 kommentarer:

  1. Så herlig ut!
    Takk for at du deler oppskriften:)
    Klem Gitte

    SvarSlett
  2. Nam,nam, no fekk æ lyst på nybakakak som vi sier it Trøndelag:)
    Klem Anki

    SvarSlett
  3. Inenting smaker bedre enn ferskt brød og dette så virkelig godt ut!Må prøves en gang:)
    fin fin kveld til deg janne:)
    klem
    kathrin

    SvarSlett
  4. Dette så helt herlig ut! Hmm, jeg er dårlig på matlaging..men går jo an å prøve
    en gang til hihi:)
    Tusen tusen takk for hyggelig kommentar hos meg!:)
    Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på salg av bilder, men etter jeg la de
    ut på bloggen - tenkte jeg tanken:))
    Ha en superflott kveld og fin kommende uke!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  5. Mmmm det så deilig ut.
    Liker hjemmebakt brød. Det er det aller beste.
    Takk for oppskriften.
    klem

    SvarSlett
  6. Det så knallgodt ut, Janne!
    Ønsker deg en finfin uke!
    Klem Bodil

    SvarSlett
  7. Herlig, herlig! Og jeg blir så gla for noen nye oppskrifter, dette skal prøves :) Har sittet og lest litt her inne igjen nå - en stund siden sist, rekker ikke over alle blogger jeg ønsker - men må bare si at du har sånn en herlig og fin blogg. takk for alt du deler. God uke ønskes deg! klem

    SvarSlett
  8. Jeg ELSKER nybakt brød! Dessverre så har det seg slik at magen min ikke er helt enig med mine smaksløker, så det er mang en gang jeg får svi for at jeg bare MÅ ha det! Det så skikkelig smaskens ut!!!

    SvarSlett
  9. Du må få deg brødbakemaskin. Da gjør all gjærbakst seg selv og du får mase skryt for luftig og god bakst. Tro meg ;)

    Dette brødet skal absolutt testes! Så skikkelig jammy ut!

    SvarSlett
  10. Mmnnn..dette ser fantastisk godt ut:)...og ingenting slår hjemmebaket brød:)
    Takk for hilsen hos meg:))

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en kommentar hos meg! Har du ikke blogg kan du signere med Anonym, eller skrive navnet ditt som hilsen til innlegget:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...