søndag 29. april 2012

DIY Blomsterkasse til hagerom! Vil du prøve?




I dag fikk jeg endelig finger`n ut og fikk bygget to blomsterkasser... :))
Jeg ble veldig fornøyd!
Og jeg fant også ut at det er faktisk ganske gøy å jobbe med drill og treverk!
Det er ikke første gangen, men det er lenge siden.
Sist gang var da jeg bygget terassedekket her:)

Bilder:










En slik kasse er superenkel å bygge:

Til 2 kasser:

Til disse kassene kjøpte jeg tot 7 stk * 4.20 m. terrasseplank, trykkimpregnert.
Høyde pr plank: 12 cm

Sagde lengdene slik:
Kortsider, 50 cm:  12 stk
Langsidelengder, 120 cm:  18 stk

Sviller, 45 cm:  8 stk





To og to sviller legges på bakken på høykant. Sideplankene legges på og skrues sammen, tett. Det gjenstår 5 cm nederst,  til ben.

Lag 4 stk av disse
Langsidene lages slik:




Sidebordene som du nå har snekret sammen legges på høykant, to og to.
Tilpass avstanden til 120 cm.
Skru langsidene sammen, 3 stk tett. Husk bena på 5 cm!

Til disse to kassene lager du 4 langsider, to pr.kasse.

Når kassene er ferdige, gjenstår bunnen.
Gjør slik:



Snu kassen(e) opp ned og spikre/drille resten av langsidene du har igjen som jeg har gjort over, med glippe mellom hver plank.
Dette fordi vann skal drenere ut senere ved vanning/regnvær.
I morgen skal jeg putte oppi plast, jord og leca- og deretter så diverse urter, grønnsaker og bær!
Gleder meg!

Dette er altså oppskriften på mine blomsterkasser.
(til alle snekkere der ute: ikke døm meg, jeg er ikke proff... hehe)

Vil du prøve??
Lykke til! :)

Klem Janne:)

Ps; husk å tittte innom min Eplabutikk om du ønsker deg en fin, liten veske eller pung:



med eller uten snor, kort eller lang:)
Noen spesielle ønsker ang. farge, mønster? Kontakt meg på mail:)


11 kommentarer:

  1. Kjempefine, kanskje jeg skulle kopiere? Hva skal du ha i kassene?

    Fin ny uke til deg:)

    SvarSlett
  2. Kjempefine, så flink handywoman;-)
    Klem Bodil

    SvarSlett
  3. Supert !!!
    Men..tror det er best å overlate det til mannen her i gården..
    Ha en flott ny uke.
    klem Anne

    SvarSlett
  4. Så fine blomsterkassene ble, og så handy du er:) Det blir jo skikkelig fint når de blir fylt med flotte blomster:))
    Jeg har planer om å bygge noen kasser som ligger på bakken og som jeg skal plante salat i:)

    God kveld!
    Veronica.

    SvarSlett
  5. Så kule dem ble.....

    Se på min blogg ligger det en Giveaway der...
    http://brittklundli.blogspot.com/2012/04/giveaway-hos-britt.html

    Blir glad om du blir med.....

    Ha en fin uke..

    Britt.

    SvarSlett
  6. Sååå flink du er!..og det er jo veldig gøy å fixe slikt selv:)
    De ble kjempefine..og flott oppskrift også:)
    Ønsker deg fine dager i vårsola:))

    SvarSlett
  7. Så flink du er til å ordne & styre.. skikkelig handywoman.. Det drømmer jeg også om å bli. tihi

    Klem

    SvarSlett
  8. Dette var akkurat det jeg søkte etter nå. Helt supre kasser. Flott forklaring og gøy å se at også jenter får det til. Nå skal jeg også fram med hammer og sag. :o)

    SvarSlett
  9. Hei! Kjempeflott blomsterkasse! Har lagd en selv nå, mangler bare bunnen! Men jeg lurer på en ting, det blir jo ganske stor avstand mellom svillene

    SvarSlett
  10. Langsidene, vil ikke lecakulene dette gjennom?

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en kommentar hos meg! Har du ikke blogg kan du signere med Anonym, eller skrive navnet ditt som hilsen til innlegget:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...