torsdag 28. juni 2012

DIY himmelforheng, hvordan lage det...



Jepp, her kommer oppskriften på himmelforhenget...
For å være helt ærlig, dette er ingen kunst, dette er kjempeenkelt!


1:
Du trenger:
Rockering, gardiner (gardinlenge: 110*220) eller stor(e) duker, symaskin.

2: Jeg klippet rockeringen da jeg synes omkretsen var litt for stor!

3 og 4:Jeg hadde tilsammen 4 stk gardinlengder,og sydde to og to sammen, de lengste sidene. (To hvite gardinlengder med fint blondemønster, samt to eggeskalhvite gardiner med litt glitremønster)
To ulike sammen til en.

Deretter sydde jeg en stofflengde på 90 cm. i høyden og 220 cm i bredden på øvre del av de nå dobbeltsydde gardinene.
*se foto nr. 3*

...målet på 90 cm i høyden var litt langt fant jeg ut tilslutt, men det ble da en artig knute på toppen når jeg surret restestoffet sammen når jeg skulle avslutte for å lage et feste for oppheng.



5: på mine gardiner måtte jeg splitte opp sømmen for at rockeringen skulle kunne tres i.
6: ...og måtte sy nye kantbånd(?) for at jeg kunne tre inn rockeringen... 
7 og 8: Tapet sammen rockeringen etter at alt var tredd på. Vanlig bruntape.
*jeg fant ut at det røde på rockeringen syntes alt for mye, så jeg tapet hele ringen med brun tape... litt jobb siden at jeg allerede hadde tredd på stoffene, så anbefaler å gjøre dette først... ;)*

Opp med hele herligheten, og surr hyssing rundt på toppen for å lage et slags hengefeste til tak.




Da jeg brukte så mye som 4 gardinlengder, blir det litt mer "spill" i himmelforhenget.
Det er åpning foran og bak på forhenget siden jeg sydde to og to lengder sammen. 

Sånn. Det var forklaringen. Nesten vanskelig å forklare noe som er så enkelt, men det er da en 
"hvordan gjør du det"-oppskrift:)

Mulig jeg syr på mer pynt etterhvert, som f.eks. pomponger, perler etc. 




Vi koser oss under vårt himmelforheng:))
Flere bilder av forhenget kan du se her

Klem!

7 kommentarer:

  1. Hei på deg.
    Å, så lekkert det ble!!!
    Ønsker deg en riktig fin kveld (natt) og en glad ny dag i morgen.
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  2. Oi, så fint!!! Flink du er :-) Tror jammen ikke jeg har vært inne her før, for en fin blogg! Slenger meg med som følger og gleder meg til å lese mer!

    SvarSlett
  3. Å dette var bare rå kult=0) Tror jeg må prøve detta=0) Ha en fin kveld. PS: super fin blogg=0)

    SvarSlett
  4. Denne var fin, takk for at du viser hvordan (til oss som er litt mindre hendige men som vil prøve likevel;)
    Skal få litt orden på uteplassen vår i sommer jeg og, og en slik frister litt å lage:)
    Og du; den pallesofaen - hvor mange (og hvilke) paller brukte du, og hvordan festet du de sammen?

    klem:)

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en kommentar hos meg! Har du ikke blogg kan du signere med Anonym, eller skrive navnet ditt som hilsen til innlegget:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...