torsdag 14. juni 2012

Toscakake


Jeg var hos farmoren min igår, og der fikk jeg deilig Toscakake...
mmmm...god!
Her er oppskrift:
*ikke farmors`, denne er hentet her*

Kakebunn:
4 egg
3 dl sukker
2 ts bakepulver
4 dl hvetemel
4 ss melk
225 g smør

Toscaglasur
75 g smør
3 dl hakkede mandler
1,5 dl sukker
2 ss hvetemel
2 ss melk

Nok til 1 kake

Fremgangsmåte

1. Smelt smøret og la det avkjøles mot romtemperatur.
2. Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.
3. Bland mel og bakepulver og sikt det inn i eggedosisen, vekselvis med smeltet smør og melk.
4. Hell røren i en smurt og strødd sprinform med diameter 28 cm eller en langpanne på ca 35 x 40 cm.
5. Stek kaken på midterste rille ved 175 grader i cs 25 minutter.
6. Lag glasuren mens kaken steker. Bland alle ingrediensene i en liten kjele og la det koke i et par minutter.
7. Fordel glasuren forsiktig over kaken.
8. Stek kaken videre til glasuren blir gyllen, ca 10 - 15 minutter.
9. Avkjøl kaken litt i formen før den tas ut og settes på rist.
10. Skjær i skiver eller ruter og server. 



Kos deg!


4 kommentarer:

  1. oooh, me like cakes... disse på prøves... lagde muffins i dag.. hehe... prøve noe nytt i neste uke. Har jeg liksom laga noe så syns jeg at jeg har en god unnskyldning for å spise det :)

    Ha en fin kveld. :)

    Klems Diana.

    SvarSlett
  2. Oi, den så god ut - må lagre oppskriften til en vakker dag:)))
    Heldigvis fikk vi hendvisning til riksen - der de vet hva de holder på med:))
    Han har cyste midt inni jernen (det visste vi) men alle plagene som
    har forverret seg i det siste, kommer fra den..så nå blir det operasjon..usj.:)
    Ha en superflott senkveld og god fredag!
    Klem fra Janne:)

    SvarSlett
  3. Å så koselig å få kake hos farmorem din:-) Ser og høres kjempegod ut. Og tusen takk for kjempefin kommentar hos meg! Ble glad:-) Følger deg videre også. Ha en fin kveld! Hilsen fra Elin

    SvarSlett
  4. Heia!
    For ei nydelig kake:)
    Den må jeg teste ut en dag :)

    Klem Gitte

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en kommentar hos meg! Har du ikke blogg kan du signere med Anonym, eller skrive navnet ditt som hilsen til innlegget:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...